Ik vertel je graag over enkele projecten waarvoor ik verantwoordelijk ben geweest of waar ik een bijdrage aan heb geleverd. Dit overzicht is verre van volledig, maar geeft wel een beeld van de diversiteit aan rollen die ik vervuld heb.

Implementatie agile way of working

Doel

Agile way of working implementeren binnen een operationeel team in een serviceorganisatie.

Uitdaging

Er was nauwelijks kennis over deze manier van werken en de bijhorende tooling. Het operationele team was druk en van mening niet/nauwelijks tijd te kunnen besteden aan agile werken.

Resultaat

Agile werken is volledig omarmd. In sprints wordt er nu iedere 2 weken ontzettend veel klantwaarde toegevoegd. Het helpt collega’s om gefocust te kunnen werken en niet teveel projecten tegelijkertijd te doen. 

Mijn bijdrage

Ik heb op team en individueel niveau veel gesproken over deze manier van werken en de weerstand die gevoeld werd. Ik heb trainingen en presentaties gegeven waarbij deze punten aan de orde kwamen. Ik heb sessies ingepland (planning, review, refinement en retro) om in ieder geval te kunnen beginnen. Bij het team heb ik benadrukt dat agile een framework is, en gaandeweg heb ik verbeteringen doorgevoerd om het optimaal aan te laten sluiten op de behoefte én mogelijkheden van het team.

Portaalmigratie >45K gebruikers

Doel

Meer dan 45.000 gebruikers kregen via een andere omgeving toegang tot de diensten en producten.

Uitdaging

Data (gebruikersgegevens en -autorisaties) moesten worden gemigreerd en getransformeerd. Gebruikers, accountmanagers en supportorganisatie moesten over de juiste informatie beschikken gebruikers te kunnen ondersteunen. Processen t.b.v. onder andere onboarding moesten worden herzien.

Resultaat

Alle gebruikers zijn succesvol overgezet. De supportorganisatie heeft een verwaarloosbaar verhoogd callaanbod gehad als gevolg van deze omzetting.

Mijn bijdrage

Als kennishouder was ik verantwoordelijk voor de requirements t.b.v. het omzetten en verrijken van gebruikersgegevens en -autorisaties. Nadat gegevens in een testomgeving verwerkt waren was ik verantwoordelijk voor de acceptietest.

Ten aanzien van de communicatie was ik adviserend voor de externe communicatie. Aan de interne stakeholders heb ik presentaties en kennissessies gegeven. Ik heb ervoor gezorgd dat de kennisbanken werden aangepast n.a.v. deze migratie. Omdat door de nieuwe omgeving ook de onboarding en het wijzigen van autorisaties werd veranderd heb ik er ook voor gezorgd dat de betreffende processen werden aangepast en medewerkers werden opgeleid om via deze nieuwe processen en met nieuwe systemen te kunnen werken.

Business embedding vernieuwde authenticatie en autorisatie

Doel

Alle gebruikers moesten worden voorzien van nieuwe autorisatie- en authenticatiemiddelen. Dit draaide op een compleet andere infrastructuur. De interne processen en procedures moesten hierop worden aangepast, om gebruikers te kunnen offboarden en onboarden en bestaande gebruikersinstellingen te kunnen wijzigen. De supportorganisatie moest over voldoende kennis en middelen beschikken om gebruikers te kunnen ondersteunen.

Uitdaging

Alle informatiesystemen werden vervangen en alle relevante processen moesten worden herschreven. Een grote verandering die voor niet iedereen even makkelijk was. De authenticatie- en autorisatiemiddelen werden veelal gebruikt voor bedrijfskritische processen, waardoor wij ons geen blokkerende fouten konden permiteren.

Resultaat

Vanwege de tijdsdruk is dit project uiteindelijk gefaseerd opgeleverd, waarbij we met succes voor alle klanten nieuwe toegangsmiddelen konden aanmaken en versturen. Tegelijkertijd waren alle processen en systemen aangepast om continuïteit van onze klanten te kunnen waarborgen. Alle medewerkers waren opgeleid en getraind om de nieuwe processen te doorlopen en de systemen goed te bedienen. De medewerkers met klantcontact waren van de benodigde kennis en hulpmiddelen voorzien om de klant optimaal te kunnen helpen. 

Mijn bijdrage

Door een grondige impactanalyse wist ik welke teams, processen, werkinstructies en systemen er geraakt werden door deze verandering. Regelmatig heb ik een update gegeven bij de verschillende teams, zodat iedereen goed op de hoogte was van de tijdslijnen en mijlpalen. Ik heb ieder team een training gegeven afgestemd op hun werkzaamheden. Ik heb ervoor gezorgd dat de werkzaamheden van het ene team naadloos aansloten op het andere team. Ook heb ik gezorgd voor de juiste autorisaties, zodat iedere medewerker toegang had tot de nieuwe systemen en uitsluitend datgene konden doen wat zij ook mochten doen. Bij de teams met klantcontact heb ik meer productfunctionele trainingen gegeven, zodat de klant optimaal bediend kon worden. Naast de trainingen heb ik ervoor gezorgd dat de kennisbanken gevoed werden met de juiste informatie en dat verouderde informatie werd verwijderd.